poniedziałek, 11 marca 2013

Dziesięć zasad pisania bestselleru wg Evana Marshalla

Za "Sztuka pisania" wyd. Galaktyka 1996


1. Mocna, obfitująca w kontrasty, fabuła, którą można streścić w jednym zdaniu.

2. Bohaterowie żyjący w stanie dramatycznego napięcia. Powodem ich działania są najsilniejsze emocje. Są w stanie posunąć się do ostateczności.

3. Bohaterowie bestellerów nigdy nie budzą w nas sprzecznych uczuć. Rozumiemy ich, ponieważ autor zna motywy swoich bohaterów, zanim opowie ich historię.

4.Bestsellery pozwalają poznać sprawy, środowiska, epoki i miejsca, o których wiemy mało, albo nic, sięgamy po nie by zajrzeć za kulisy "małego świata", który uważamy za tajemniczy bądź nierealny. Lektura takich powieści nie tylko uczy, ale także bawi. Umiejscowienie akcji w jakimś osobliwym świecie daje autorowi mocny atut, przemawiający za książką.

5. Bestseller jest książką, którą szybko się czyta, należy więc uczynić wszystko, by można ją czytać jeszcze szybciej, błyskawicznie.

6. Autor powinien myśleć "filmowo". Lepiej przejść do nowej sceny coś opuszczając niż opowiadać, jak Jaś wędrował stąd dotąd.

7.Nie wolno grzęznąć w szczegółowych opisach. Opisy są dopuszczalne tylko wtedy, gdy wiążą się bezpośrednio z akcją, muszą zatem być krótkie i żywe. Prawdziwą treść bestsellera stanowi konkretna, biegnąca wartko akcja.

8.Jeśli chodzi o styl, powinien on pozostać "niewidoczny", w przeciwnym razie zakłócałby tok opowiadania.

9. Wyrzucać wszystkie przymiotniki i przysłówki, które nie są naprawdę konieczne. Pisząc dialogi, dobrze jest używać czasowników najprostszych - powiedział, zapytał, odparł, a jeszcze lepiej żadnych. Warto pamiętać, że "powiedział" należy do słów niewidzialnych, których powtarzanie wcale nie świadczy o braku pomysłowości.

10.Pisarz może łamać wszystkie reguły, byleby robił to dobrze. A czego nigdy nie wolno mu robić - to nudzić czytelników.



Ostatnia zasada podoba mi się najbardziej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz